Väntan och författarfoto

Det är inte så lite frustrerande att tvingas vänta in registreringarna som krävs när man startar ett bolag. Just nu väntar vi in momsregistreringen, vilket kan ta upp till en månad. Fram tills dess kan vi bara sitta och vänta.
Hemsidan är färdig (men inte publik), bokföringsprogrammet påkopplat mot företagskontot, den första bokens inlaga ska ”bara” sättas och få ett omslag, men allt står stilla fram tills att registreringen är klar.
Som tur är behöver vi bara vänta en gång, när allt är färdigt kan vi påverka ledtiderna själva, men är det inte lustigt hur allt som har med skrivande att göra resulterar i en väntan? Jag hade ju någonstans inbillat mig att just väntan var något jag skulle slippa när beslutet togs att starta eget förlag. Okej, visst förstod jag att allt inte skulle vara gjort i en svinblink, men jag trodde inte att väntetiderna i vissa fall skulle vara upp till en månad.
Men, medan jag väntar hinner jag ta tag i sådant som inte står och faller på när f-skatten för bolaget blir färdig. Som författarfotot t ex. Huuu, jag avskyr verkligen den här delen i processen. Helst hade jag velat fota någon av hundarna och ha som porträtt, men det kanske inte skulle se så seriöst ut?
Så, under veckan är tanken att ta tag i den delen också eftersom det börjar bli dags med nya foton.
Hur ser ni på det här med författarfoton? Lägger ni någon avsevärd vikt vid dem när ni slår upp en bok? Och kom gärna med roliga förslag och nytänk kring hur de skulle kunna se ut för att ni skulle uppskatta dem mer 🙂

Dezmin

22 responses to “Väntan och författarfoto

  1. Håller verkligen med dig om att bli fotad; Huuuu!
    Normalt sett bryr jag mig inte så mycket om författarporträttet (eftersom jag oftast inte bryr mig så mycket om vem som skrivit boken), men om det är en ovanligt bra eller dålig bild kan det hända att jag noterar den.
    Läste just det här inlägget om författarporträtt av PJ Parrish i Kill Zone Blog, kanske inte håller med om riktigt allt men det var om inte annat underhållande 🙂 (Tycker det ska bli spännande att följa hur ert förlag tar form!)
    https://killzoneblog.com/2017/01/how-to-take-a-great-author-photorule-no-1-be-true-to-yourself.html

    Liked by 1 person

    • Det är verkligen skitjobbigt 😦
      Inte jag heller, men i en del böcker har jag hajat till över hur bra fotot blivit.
      Stort tack för länken! Har läst igenom och håller helt med om att största chansen att få det bra är att anlita ett proffs och det planerar jag göra också. Kanske inte till alla bilder, men de som ska vara i boken i alla fall 🙂 Inlägget innehöll många bra råd i alla fall som jag genast tog till mig 🙂
      Det ska bli riktigt roligt att dela med oss också 🙂

      Gilla

  2. Ja, så himla frustrerande att det tar sån tid när man bara vill sätta igång. Men vi slipper iaf vänta ett år på att få ut boken utan kan själva påverka utgivningsdatumet utan att behöva vara beroende av några andra 🙂 hurra för det! 😄
    Jag känner likadant för författarfotot, som du vet. Leker med tanken att göra ett mugshotfoto, haha. Det vore iaf originellt 😉

    Liked by 1 person

    • Hahaha, det har du rätt i, vi slipper vänta ett år i alla fall 😀
      Det ska bli riktigt skönt att inte vara beroende av någon annan faktiskt 🙂
      Jag vet, hur ska vi ta oss genom detta? 😮
      Hehe, lekte också med den tanken, men sedan läste jag inlägget som Annika tipsade om och insåg att det nog inte var någon bra idé 🙂

      Liked by 1 person

      • Ja visst ska det!! 😀 härligt att få planera sin utgivning själv.
        Jag vet inte, men efter att ha läst inlägget inser jag med att det nog är bäst att vända sig till ett proffs. Det känns bara ovärt när man hatar att bli fotad. 😦
        Jag tycker inte författarfotot är viktigt som läsare, men visst är det kul att se hur personen bakom ser ut, speciellt när det är en bok jag gillar. Ibland förvånas man över kontrasten mellan författarens utseende och det de skrivit! 😀 sånt är intressant!

        Liked by 1 person

        • Men verkligen! Och att få testa nya vägar 🙂
          Ja, det känns verkligen ovärt, håller med, men samtidigt vill man ju att det ska bli så bra som möjligt.
          Men visst gör man! En del författare ser verkligen inte ut att vara den typen av person som skrivit boken 😀

          Liked by 1 person

          • Alltså om jag ska bli bra på bild får jag nog anlita typ Annie Liebovitz eller så. ☺️ Det är enda chansen.
            Ja man får försöka göra det bästa man kan. De gör ju inte det. Som Nele Neuhaus eller Caroline Kepnes!!! 😮 jag har inte sett Bolton men det vore intressant. 🙂

            Liked by 1 person

            • Haha, det kommer nog att funka med en vanlig fotograf som kan sin sak också. Det ska ju inte behöva kosta skjortan, för den behöver vi på fotot 😉
              Håller med! Kepnes ser inte ut som den som skrivit Du 🙂
              Bolton ser ut som en typisk ”deckarförfattare” om det nu finns någon mall för dessa 🙂

              Liked by 1 person

              • Hoppas det! 😜
                Ja hon såg verkligen snäll ut försatt ha skrivit en sån bok 🙂
                Haha jag kan nog tänka mig ändå. Så det var en bra beskrivning. 🙂 nån med skinn på näsan sådär. 😄

                Liked by 1 person

              • Det finns ju en del och alla är ju inte svindyra 😉
                Visst gör hon 🙂
                Precis, hon ser ut som någon med livserfarenheter och lite jävlar anamma 🙂

                Liked by 1 person

  3. Röstar för att du gör som det står i inlägget som det länkades till. Anlita ett proffs! Det blir kanske dyrare men skillnaden är märkbar även för någon med amatörögon. Man kanske tror att det ser okej ut, men t o m jag kan se om det är ett proffs som tagit kortet eller en amatör.
    Ser fram emot boken! 🙂

    Liked by 1 person

    • Det håller jag också med om. Det blir helt klart bäst med ett proffs bakom kameran 🙂 Så, till bilderna som ska vara i boken kommer jag att gå till en studio.
      Härligt! 🙂

      Gilla

  4. Jag kollar alltid in författarfotot om ett sådant finns, för att liksom veta vem jag bygger en relation med. Utseendet är inte viktigt, men däremot kvalitén. Även om det inte är jättekul att bli fotad så tror jag det är ett måste.
    Och JA, anlita ett proffs, alltså ett porträttproffs. Och ett proffs är inte vem som helst med en digitalkamera och F-skatt. Jag har jobbat med många fotografer och det är STOR skillnad mellan fotograferna. Kolla referensbilder, är min rekommendation.
    Nathalie Nyhlén har en jättefin lite annorlunda bild till sin singel, den förmedlar intensitet tycker jag: https://attlevasindrom.se/2017/01/01/en-barndomsdrom-uppfylls-idag-3/
    Och du kan ha med hundarna på fotografierna som inte är headshots, det förmedlar också en bild av vem du är vilket jag iaf tycker om.

    Trögt med företagsstarten, men snart är starten ett minne blott och ni kan sätta full fart framåt 🙂

    Liked by 1 person

  5. Håller helt med. Utseendet är inte viktigt, det viktiga är att bilden blir bra.
    Ja, det är varierande även mellan de som kan sin sak och priset varierar antagligen också med dem 😉 Gissar att Bingo Rimér är dyrare än någon lokal förmåga någonstans 😀
    Men, skämt å sido, helt klart någon fotograf som jag vet kan ta bra bilder.
    Bilden hon har på omslaget till singeln var verkligen jättefin!
    Vad bra 🙂 Men jag hade snarare tankar på att låta dem posera istället för mig, dock förstår jag ju att det inte går för sig.
    Ja och jag längtar verkligen tills dess! 🙂

    Liked by 1 person

  6. Hur ska ni göra med distribution och reklam ? Jag gissar att det är den svåra biten.

    Liked by 1 person

    • Det stämmer, just de delarna är de marigaste. Distributionen kommer vi att köra via Förlagssystem, dessa kanske du känner till? 🙂
      När det gäller marknadsföringen har vi en tanke bakom den med, men det återkommer jag till 🙂

      Gilla

  7. Jag älskar att bli fotad, säkert en arbetsskada sen teateråren… När jag tittar i böcker är det alltid kul att se vem som skrivit den, men det är ju inget som påverkar mitt val av bok. Men det är kul att se om någon lagt ner lite extra på fotot. Både vad det gäller kläder och omgivning.

    Liked by 1 person

    • Då blir det här med författarfoton ingen match för dig 🙂
      Det kan jag också tycka, så det är nog bra om man åtminstone lägger ner lite mer omsorg på just författarfotot 🙂

      Gilla

  8. Håller med de andra, professionell fotograf är nog att föredra. De kan retuschera bilden också till ens fördel om man inte är nöjd med sina småskavanker, hehe. Jag är ju också så nyfiken på hur ni löser marknadsföringen men jag ska hålla mig till tåls. Din och Katarinas resa kommer att vara väldigt spännande att följa i år 🙂

    Liked by 2 people

    • Ja, jag tror det jag med. Precis, hehe, men mina har varit oretuscherade hittills. Vi får väl se hur de blir den här gången 😉
      Vi uppdaterar eftersom så snart får du veta 🙂
      Vad skoj! Vi ser också fram emot att få göra den. Mycket spännande! 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

