Den värsta boken

är bokföringsboken.
Jag avskyr nämligen bokföring, men som egen företagare måste man bokföra, om inte annat för att underlätta den dagen man ska göra momsen och deklarationen.
I min enskilda firma har jag gjort det väldigt enkelt för mig med bokföringen och jag använder inga bokföringsprogram som kostar pengar, men det kommer att bli avsevärt fler verifikationer i aktiebolaget, så därför funderade vi länge kring hur vi skulle göra där.
Ingen av oss är någon bokföringsälskare, så hur lösa problemet? En redovisningskonsult är inte billig och även om man skaffar ett bokföringsprogram måste man ändå ha koll på både debet och kredit.
Jag kollade runt lite, för jag vet ju att grundlig research alltid lönar sig i längden 😉
Hittade jag något finurligt bokföringsprogram som underlättar bokföringen? Japp, det gjorde jag och det heter Speedledger. Man behöver nämligen inte kunna något alls om bokföring eftersom programmet kopplas direkt mot företagskontot. När sedan transaktionerna görs hamnar dessa automatiskt i e-bokföringen och allt man behöver göra är att klicka i de verifikationer som programmet föreslår. När man bokför debet hamnar automatiskt summan i kredit och vice versa, så man behöver alltså inte sitta och fundera över den delen heller. Detsamma gäller momsen och summan exkl moms. Programmet räknar ut allt utifrån transaktionen.
Men vad kostar det? Det kostar såklart några tusenlappar per år, men vi tyckte ändå att det var värt det, för nu är vi säkra på att allt blir helt rätt och slipper sitta och slita hår över detta. Priserna finns här och har man en förening eller enskild firma, är det billigare.
Finns det några nackdelar med programmet? Jag får återkomma till det närmare årets slut, för då har vi antagligen stött på ett och annat bekymmer, men hittills är det så enkelt och smidigt att det gör bokföringen rolig igen. Bara en sådan sak, liksom 🙂
Det får bli ännu ett tips från mig i kategorin ”Hur du underlättar för dig själv som egen företagare”. Hittar jag andra genvägar tipsar jag om dessa också, men just nu handlar det mesta om att få ordning på allt och komma ut på banan så vi kan börja släppa lite böcker också och där tycks det mesta vara senvägar. Senvägar som vi dessvärre inte kan påverka heller.
Inom en inte allt för avlägsen framtid hoppas jag kunna återkomma med lite mer intresseväckande inlägg, men det här tipset sparar förhoppningsvis tid för bokföringslatmaskar 😉

Dezmin

6 responses to “Den värsta boken

  1. Hahah, helt sant, det är den värsta boken! 😮 Så det där var verkligen en smidig lösning. 🙂
    Och vem vet, en dag kanske vi kan samla våra erfarenheter och tips i en egen bok 😉

    Liked by 1 person

  2. Ja, bokföring är ingen höjdare. Jag har under året gjort min egen bokföring för första gången i mitt liv. Ska få hjälp med deklarationen sen men hoppas även att jag lär mig den så småningom.

    Liked by 1 person

    • Nej, det är det inte.
      Samma här när det gäller för min enskilda firma, men nu blir det så mycket mer att hålla reda på att jag inte ville/vågade ge mig i kast med det.
      Deklarationen kommer vi nog att anlita för, men vem vet, i framtiden kanske man vågar göra den med.

      Gilla

  3. Ja urk, bokföringen är nog det som skulle kännas jobbigast med att starta eget tror jag, men har strategiskt nog valt att leva ihop med en ekonom 😀
    Låter som ni hittat ett bra program för att hålla ordning på siffrorna! Riktigt kul att följa företagsstarten här på bloggen, ger en ny dimension till att vara skrivande företagare!

    Liked by 1 person

    • Det är det och man kommer ju inte ifrån det även om man väljer att bara skriva på för ett förlag eftersom man ju inte blir anställd hos något förlag 🙂
      Smart tänkt!
      Vad roligt att höra, snart kan vi nog komma med lite intressantare info också 🙂

      Gilla

Kommentera

