Lärorikt

En av fördelarna med att driva ett eget förlag är att man lär sig otroligt mycket kring de olika förfaringssätten från manus till en färdig bok.
Har man ett förlag som sköter allt, behöver man ju bara lämna ifrån sig manuset, vänta på redigeringen och korr, etc.
Jag kan säga att det är riktigt skönt att vi är två som gör detta, för även om en hel del moment lejs bort till andra, måste man ändå ta in offerter, samt sätta sig in i alla delar så man är säker på att man knyter till sig så bra företag som möjligt att lägga ut vissa moment på. Billigast är kanske inte alltid bäst, men dyrast behöver inte heller alltid vara bäst.
Jag har lärt mig massor bara sedan starten vid årsskiftet 2017. Från att ha noll insikt i vad som händer med manuset i de olika stadierna på vägen till en bok, har jag nu en ganska fin och övergripande koll på det hela. Så, nästa bok kommer att bli betydligt smidigare, för då sitter man ju på facit 😉
Medan allt går framåt enligt planerna (än så länge) sitter jag och funderar över om jag ska ha en tacksida i Wicked Game.
Är en sådan sida viktig, tycker ni? Eller kan man skippa den?
Passar även på att önska er en trevlig helg! 🙂 Själv kommer jag att jobba större delen av den.

Dezmin

14 responses to “Lärorikt

  1. Tacksidor läser jag bara ibland och jag saknar dem inte om de inte finns.
    Trevlig helg! Jag ska vila 🙂

    Liked by 1 person

  2. Allt nytt ska läras in, fördelen – som du skriver – är att nästa gång blir det mycket lättare 😊
    Jag gillar ”Författarens tack”, brukar läsa det främst för att se vilka författaren haft stöd av i arbetet, t.ex. med research. Brukar kolla om de nämnt någon särskild förläggare eller redaktör. Det är utbildande. Tack till familj, vänner osv finner jag däremot vara ointressant.

    Liked by 1 person

  3. Tacksidan är det första jag läser i en ny bok 🙂
    Man kan ju göra ett tillägg, om jag missat någon … inte med flit … underlåtenhet … etc och att det ev felet är ens eget. Eller något sånt.
    Hoppas du får ut det du tänkt av helgen 🙂
    Ps Igår kramade jag om Kati IRL och hon träffade TexRazz för första gången, en kort stund Ds

    Liked by 1 person

    • Det är sant, så kan man göra för att gardera sig.
      Vad skoj! Och roligt att hon fick träffa TexRazz 🙂
      Tack så mycket, hoppas du får ut det du tänkt av din helg med 🙂

      Gilla

  4. Jag har ingen tack-sida i några av mina böcker, däremot i novellsamlingarna. Men det kanske är något man borde ha, beror lite på hur mycket hjälp man tycker att man har fått!

    Liked by 1 person

    • Man måste ju inte ha det.
      Oftast har man ju fått hjälp från ett eller flera håll, det var nog mest för att jag kände att jag haft tacksidor i mina andra böcker och att det kanske blev tjatigt för den som läst alla 🙂

      Gilla

  5. Jag instämmer, sjukt mycket att sätta sig in i, saker som man inte tänkt på, och då tänkte vi ändå på ganska mycket redan i planeringsfasen 🙂 så det är tur att kunna dela den här resan med någon 🙂
    När det gäller tacksida kan man nog göra lite som man vill där. Det går ju också att tacka berörda personer personligen så man måste ju inte. Tycker inte heller det är någon vital bit av en bok och jag brukar bara läsa dem om de verkar intressanta 🙂 så gör precis som du känner tycker jag 🙂

    Liked by 1 person

    • Men visst är det! Och precis, då var vi ju inte helt oinsatta när vi började heller, för man har ju lärt sig ganska mycket kring rutinerna sedan tidigare.
      Verkligen! Hade man gjort det helt solo hade man nog slitit sitt hår vid det här laget 😀
      Det är helt sant. Man kan ju tacka dem personligen med, så jag ska grunna vidare på det där 🙂

      Liked by 1 person

      • Nej, precis, plus har researchat och förberett ett bra tag innan med. 🙂 men det är faktiskt himla kul och lärorikt. Känner som du att jag har lärt mig en hel massa bara på den här första månaden. 🙂
        Ja, hahaha, helt klart! 😄
        Ja det går ju det med 🙂 de blir nog lika glada vilket som 🙂
        Ja grunna lite. 🙂

        Liked by 1 person

Kommentera

