Försäljare

De dryga två veckor vi var utan vatten är äntligen över nu och jag skulle kunna berätta om alla turer kring den där jävla pumpen, men tänker bespara er det gnället.
Istället tänkte jag ta upp det här med försäljare och hur en del inte tycks fatta att ibland vill man bara ha korta raka svar på något. Man vill bara ha ett ja eller ett nej på en fråga.
När vi var på jakt efter en pump (med nivåbrytare) strax innan midsommar, stötte vi på den här försäljaren på ett av företagen här vi besökte. Det räckte liksom inte med ett enkelt: ”Nej, vi har inte en sådan pump hemma.” Istället började han med långa utläggningar om vilken pump som var att föredra, hur lång leveranstid de hade om vi beställde via dem, vilka ställen man kanske kunde få tag på sådana och bla, bla, bla. Det enda vi ville veta var ifall de hade någon, resten visste vi redan. Så, för att spara både oss och honom tid, hade det alltså räckt med att säga att de inte hade någon pump. Det tog nästan tio minuter för oss att ta oss ut därifrån och vi ville gärna stressa vidare, för vid den tidpunkten trodde vi på riktigt att det skulle gå att få tag på rätt pump före midsommar.
Igår besökte jag samma ställe i jakten på sådana där myggnät med kardborreband. Vi har nämligen fått in en massa getingar i år och nu hade jag fått nog.
Till min förskräckelse var det samma försäljare där då. De hade inte några myggnät och fast jag tackade för informationen och började gå mot utgången, kom en ny lång förklaring till vilka som kunde ha sådana nät och vilka olika modeller det fanns och bla, bla, bla.
Jag förstår att den här personen vill visa framfötterna, men att tjata ihjäl kunder med info, när de inte har det man letar efter, avskräcker nog mer än det tilltalar.
Jag har aldrig varit med om något liknande tidigare, men jag kan säga så här. Det blir inga fler besök där om jag inte absolut måste och då kommer jag nog först att förvissa mig om att just den försäljaren inte befinner sig i närheten.
Men, nu har vi i alla fall både vatten och myggnät. Det var ingen spikrak väg för att få tag på dessa, men skam den som ger sig 😉

Dezmin

12 svar till “Försäljare

  1. Ibland funderar man på om en del försäljare inte gör mer skada än nytta för sitt företag. Jag tänker då främst på försäljare med helt uppenbara diagnoser.
    En försäljare som var duktig däremot det var en dörrknackare på 80-talet när jag bodde i lägenhet. Han knackade på dörren och plockade fram en portfölj med allting i. När man då förklarade att man överhuvudtaget inte ville ha några dörrförsäljare, då sa han att han hade den perfekta prylen för mig och sen drog han fram en dörrskylt med texten.
    ” Dörrförsäljare undanbedes” Han fick sälja.

    Gillad av 2 personer

    • Men verkligen! Ja, antagligen har en del diagnoser också, hade då inte blivit förvånad om den här har det.
      Hahaha, det var en förutseende försäljare. Han fick kanske sälja fler skyltar än det andra han sålde 😀

      Gillad av 1 person

  2. Men gud vilken dryg typ 😮
    Hahaha, gillade Bitterpittens försäljare. 🙂
    Själv har jag aldrig varit den där ”säljiga” sortens försäljare, avskyr sådana och skulle inte kunna jobba i butik om jag hela tiden var tvungen att pusha på merförsäljning. Jag frågar om kunden vill ha något mer när de sagt vad de vill ha, det är ungefär så långt jag går, samt frågar om de vill ha dryck till sin mat, hehe. Även en sådan sak som att veta vad de brukar köpa kan ge lite merförsäljning ibland. 🙂

    Gillad av 1 person

    • Ja, han hade jag gärna sluppit.
      Hehe, det gjorde jag med 🙂
      Inte jag heller. Tycker du tänker helt rätt där, för så vill jag också bli bemött om jag går in i en affär.
      Kan tänka mig det 🙂 Kundkännedom är ju aldrig fel, men att tjata om information man aldrig bett om, är mindre roligt för kunden.

      Gillad av 1 person

  3. Vilken jobbig person! Han skulle passa bättre som informatör för han verkar ju gilla att informera kunder.

    Gillad av 1 person

  4. Aaaaaa, det är därför jag föredrar internet för mina inköp 😀
    Låter ungefär lika störigt som när man försöker köpa en Passat på nån firma och får mansplainat för sig att man nog egentligen bara behöver en Golf (true story).
    Håller med Anders här om att det låter som ett informatörs-ämne 🙂

    Gillad av 1 person

    • Hahaha, bra jämförelse! Ungefär så var det 🙂
      Eller hur? Så den dagen jag behöver information kan jag ju söka upp den där försäljaren 😉

      Gilla

  5. Jeees… Jag får nippran på sådana försäljare. Men det finns bra också. Som den försäljaren jag stötte på när jag skulle köpa en ny speldator till dottern i helgen. Han förklarade bara det jag behövde veta och vad skillnaderna mellan olika datorer innebar. valet överlämnade han helt till mig utan att försöka pracka på mig något jag inte ville ha. Sådana försäljare gör att man gärna kommer tillbaka. Skönt att ni har vatten och fungerande pump igen. Det gör livet lite lättare 🙂

    Gillad av 1 person

    • Ja, inte blir man då mer köpbenägen 😦
      Håller med, sådana är bra, de som lyssnar av vad man vill och sedan ger en den information man efterfrågar, varken mer eller mindre. Kanske får de även någon provision på vad de säljer ibland och det gör att en del måste hålla på så här? Hur som helst går det nog sällan hem.
      Men verkligen! Allt blev lättare så fort vi fick vatten 🙂

      Gillad av 1 person

  6. Jag förstår precis vad du menar. Skulle köpa en pulsklocka för ett tag sen och han pratade om allt annat än de funktioner jag ville ha. Det krävdes dessutom 4 besök och ett utbyte av klockan innan allt funkade. Suck.

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar