Vänstertrafik av Kurt Levlin

Vänstertrafik är en novellsamling där den röda tråden som binder texterna samman är de ögonblick som förändrar människors liv.
Vi får följa tillvaron i olika karaktärers tillvaro och på olika platser i världen. Det är inga muntra situationer som skildras och en del av novellerna är riktigt mörka.
Det är spännande läsning från början till slut, för man blir nyfiken på vilka de här människorna är och hur deras situationer ska vända. Kommer de att vända i en positiv riktning, eller blir det bara ännu mörkare för dem?
Det är svårt att skriva ingående om någon av novellerna, utan att avslöja för mycket, men det är alltid intressant att läsa om livsöden och karaktärer som man förstår sig på, även om de ibland hanterar problemen på ett sätt som inte alltid känns helt rationellt. Någon försöker t ex att vinna tillbaka sin otrogna ”bättre” hälft. Det var en av novellerna där jag helst velat kliva in i handlingen och säga: ”Men be honom fara och flyga istället.” Samtidigt väcker det tankar (och kanske en viss förståelse också) kring varför en del människor väljer att stanna hos en partner som bedrar dem.
Vänstertrafik är en novellsamling som jag varmt kan rekommendera. Den är bara på 140 sidor, men alla korta berättelser bär på ett tema som tvingar läsaren att lämna sin egen tillvaro för en stund och reflektera över andra människors beteenden i utsatta situationer.
Vänstertrafik
Novellsamlingen finns bl a att beställa här.
Dezmin

12 responses to “Vänstertrafik av Kurt Levlin

  1. Det låter som en riktigt intressant novellsamling. Jag läser sällan just sådana samlingar men gillar också intressanta och spännande människoöden:)

    Liked by 1 person

  2. Den verkar intressant. Själv har jag svårt för kortare berättelser men jag noterar den i minnesbanken för den kan bli en perfekt gåva till någon som fyller år 🙂

    Liked by 1 person

  3. Eftersom jag var med – då – den 1 september 1967, när omläggningen till vänstertrafik genomfördes … så insåg jag inte direkt att titeln avsåg en annan slags Vänstertrafik 😉
    Temat låter intressant, även om jag kanske inte beställer den … men, den mänskliga naturen kan skifta, så det återstår ändå att se.
    Tack, för länken om jag skulle ångra mig 🙂

    Liked by 1 person

  4. Hehee, så fel jag skrev i min kommentar 😉 Omläggningen från vänster- till högertrafik ska det förstås vara. Och inte nog med det sakfelet, omläggningen till högertrafik var förstås den 3 september 1967.
    Ibland har jag en inbyggd tryckfelsnisse som tar sig friheter 🙂

    Liked by 1 person

    • Jag förstod vad du menade 🙂
      Var ju inte ens född när detta ägde rum, så reagerade inte över att datumet var lite fel.
      Hehe, ja ibland slinter man på tangenterna 🙂

      Gilla

  5. 67 föddes jag och jag har inget minne av omläggningen men det är en kul titel på novellsamlingen. Jag läser sällan noveller själv, det blir mest böcker. Just nu en ny tegelsten på nästan 800 sidor…

    Liked by 1 person

  6. Själv var jag 2 år gammal 1967 och jag minns tydligt vilket elände det var med vänstertrafik. 🙂

    Liked by 1 person

    • Hehe, kan tänka mig det, för när vi besökt länder med vänstertrafik känns allt så himla bakvänt. Skulle aldrig våga köra bil själv i ett sådant land 🙂

      Gilla

Kommentera

