Ovanliga husdjur

Det händer väldigt lite på skrivarfronten just nu. Det som stundar närmast är att vänta in upplagan på Samfundet (som bör dyka upp i nästa vecka någon gång) samt testläsning.
Därför tänkte jag skriva om en annan intressant grej, nämligen udda husdjur. Och med udda menar jag inte ormar och ödlor, utan husdjur som jag inte hade en aning om att man fick ha hemma.
Det började med att en kort video dök upp i mitt flöde på Facebook. Där stod en man och höll i ett djur som såg ut som ett mellanting mellan en panda och en råtta. Den var så pass stor att den täckte hela hans överkropp och jättesöt. Det visade dig vara en pungråtta av det större slaget. Jag tänkte direkt att en sådan där skulle jag vilja ha, så jag började kolla upp om de gick att få tag på i Sverige och om man fick ha dem i fångenskap.
De är extremt svåra att få tag på i Sverige och blir dessutom bara runt fyra år gamla i fångenskap, så jag la ner det. Men i samband med sökningen på råttan, kom det upp en annan träff om vilka ovanliga husdjur man faktiskt får ha hemma här i Sverige.
Pingviner får man t ex ha, det var nytt för mig. Elefanter får man också ha OM man har en lämplig byggnad till dem, hade ingen aning om det heller.
Och här kommer det mest intressanta av allt, man får faktiskt ha grävlingar hemma också om man skulle hitta en sådan och vilja ta med sig hem. Det är intressant, för det är ju ytterst få andra vilda djur som du får ha hemma om du skulle hitta dem ute.
Jag undrar t ex varför man får ha en grävling hemma, men inte en räv? Större rovdjur som lo, björn och varg, förstår man ju logiskt varför det är en dålig idé, men en räv är ju inte så stor.
Jag tror inte att jag skulle vilja ha en grävling hemma, men en räv hade varit lite småkul. Tror hundarna skulle tycka den var rolig också 🙂
Hybrider mellan vilda djur och tama, ska också vara olagliga att ha hemma, men det ifrågasätter jag, för jag vet med säkerhet att det finns valpar från vargar som parat sig med hundtikar. De är svindyra och kan kosta uppemot 100.000 kr st (antagligen för att de är så sällsynta), så om det är förbjudet borde väl folk rimligtvis inte annonsera ut dem på t ex Blocket 😮
Hur som helst, det var lite fredagsfunderingar, så här i väntan på att få släppa nästa bok 😉
I helgen ska jag vila och testläsa. Vad ska ni göra?

Dezmin

21 responses to “Ovanliga husdjur

  1. Vad roligt att Samfundet är på gång!
    Grävlingar är ju aggressiva 😧 Värre än rävar, definitivt! Mycket märkligt hur potentiella husdjursuppdelningen ser ut. Inget om koala? Om jag sprang på en sådan i skogen skulle jag definitivt ta hem den, så söta! Jag borde börja odla eukalyptus redan nu, så jag är beredd 😉
    Jag jobbade hos en kvinna i England som hade haft varghybrider, före de blev olagliga där med. Där fanns det, då i slutet av 1990-talet, ett undergroundnätverk som brann för varghybriden. Ett ryskt projekt för att domesticera rävar är rätt intressant, går att läsa om här: http://fof.se/tidning/2012/2/den-tama-genen Såg en bra dokumentär om detta för länge sedan, men hittar den inte nu.
    Låter som en bra helg 😉 Hoppas du vilar lite också. Jag laddar för heldag men en skrivkompis, hon har till och med levererat ett schema mellan 08.30-16.00. Drömde stressdrömmar i natt om att vi råkade få besök och att allt sprack 😂

    Liked by 2 people

  2. Verkligen skoj! 🙂
    Jag vet, så jag blev lite förvånad själv, men gissar att de kanske inte är lika aggressiva om man har dem från att de är en unge.
    Hehe, ja en koalabjörn skulle jag med vilja ha, eller en mindre apa 🙂
    Ah okej, vad intressant! Vet att det finns människor även här i Sverige som brinner för varghybriden, dock tror jag inte att jag skulle våga ha en sådan själv 😮
    Tack för länken! Ska kolla den. Kanske blir det lagligt framöver med rävar som husdjur. Vet en kvinna som det stod om i en tidning som efter mycket bråk hade fått behålla sin räv som hon hittat i skogen när den var unge, men hon var ett undantag.
    Ja, det blir det och jag hinner nog vila lite med 😉
    Det låter riktigt roligt! Jag hade en liknande dag med en skrivarkompis för ett par år sedan. Vi skulle se om vi kunde skriva 10k ord på en dag och det fixade vi båda, men det var tungt och tog hela dagen.
    Hoppas inte stressdrömmen blir verklighet 😀

    Gilla

  3. Läste bara för några veckor sen om att man sett svarta varghybrider på en övervakningskamera och att dom omedelbart måste avlivas. Så den som annonserar ut såna lever nog farligt. När jag var barn hade en gubbe en tam räv, men den stod mest i ett koppel och skrek. Grävling låter verkligen inte kul, dom är elaka som satan.

    Liked by 1 person

    • Det händer ju att hanhundar parar sig med vargtikar också och jag gissar att det inte är bra för vargstammen om det händer. Tror också att den som annonserar ut dessa ”dyrgripar” lever farligt om de är olagliga att ha, eller om någon skulle se dem gå med dem och ringa polisen.
      Vad intressant, då måste ju den gubben ha brutit mot lagen också, för det har väl aldrig varit tillåtet tidigare heller? Men så länge ingen granne skvallrar går det säkert bra 🙂
      Ja, jag har den uppfattningen med om grävlingar, men de kanske förändrar sitt beteende om man har dem från att de är små? Inte för att jag vet om jag skulle våga chansa dock 😉

      Gilla

  4. Enligt Jordbruksverket beror det på vilken sorts hybrid det handlar om https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/hundarochkattersominteartillatnaisverige.4.207049b811dd8a513dc8000554.html
    ”Det förekommer avelsarbete för att skapa nya raser av vilddjurshybrider. Exempel på sådana är varghybriderna Saarlos Wolfhund och Tjeckisk varghund, samt vildkatthybriderna Bengal, Savannah och Chaussie.”
    De senaste fyra generationerna får inte ha vilt i sig om du ska ha den i Sverige.
    Jag har också sett hybrider annonseras ut så folk tar kanske risken ändå eller så är det bluffannonser.

    Liked by 1 person

    • Se där. Ja, då kanske det handlar om att vissa sorter är lagliga och som varit fria från parningar med vilda djur i minst fyra generationer, eller så är annonserna bluff. Alternativt chansar folk, skulle inte förvåna mig.

      Gilla

  5. Om jag ska ha djur hemma vill jag att de är så lugna som möjligt av sig. Med tanke på att de får bo inne pga att jag bor i stan och bara har en inhängnad balkong… Så inga ”vilda” vilddjur. 😉 Hade jag bott lantligt hade det förstås varit annorlunda, men grävling… nej tack. Rävar har också alltid lockat, däremot inte att bryta lagen. 😉

    Liked by 1 person

    • Om du bor i en lägenhet förstår jag dig verkligen. Dessutom är det ju inte roligt för djuren heller att vara instängda på ett mindre utrymme 🙂
      Hehe, nej grävlingar är jag lite skeptisk till också, men har ni tänkt på en sak? Nu har samtliga här rackat ner på grävlingar (jag inkluderat) men vi vet ju faktiskt inte om de kan vara annorlunda om man haft dem sedan de var ungar. De kanske är jättemysiga och inte alls aggressiva och ilskna 😉
      Ja, rävar tror jag skulle kunna funka om det blev lagligt 🙂

      Liked by 1 person

      • Jag tycker också husdjur ska ha utrymme. Vi har turen att ha etagelägenhet och katterna springer upp och ner i trappan och leker, har den som utsiktsplats och att sova i. Perfekt. Men en grävling inne. Inbillar mig att den kravlar runt och tuggar sladdar som en frisläppt kanin gärna gör. 😃 Fördomar och grävlingsdiskriminering på högsta nivå i kommentarena. 😉

        Liked by 1 person

        • Ja, visst ska de! Härligt med etagelägenhet om man har djur, då får de mer yta. Jag hade också en sådan lägenhet innan vi köpte hus.
          Hehe, det gör jag med, men de kanske blir tama och inte tuggar på så mycket, om man har dem från att de är ungar 🙂
          Hahaha, eller hur? 😉

          Liked by 1 person

      • Inte jag. Jag var inte grävlingsfientlig 😉

        Liked by 1 person

  6. Läste Romandebutens blogginlägg om huruvida man ska nämna sin blogg i följebrevet eller ej (http://romandebut.blogg.se/2017/november/komma-ut-med-bloggen.html). Tänkte på ditt inlägg för ett tag sen där du skrev lite om vilka typer av följebrev ni fastnar för. Vad tycker du om det där med att nämna bloggen också – fördel eller nackdel?

    Liked by 1 person

  7. Läst just att man inte får ta en vild grävlingsunge – om man vill ha en måste den komma från en uppfödare.
    Tror att ju mindre kunskap vi har om, vilket-djur-det-vara-må – så växer sig myterna stora. Och rädslan. Man får läsa på om intresse finns. Så var det när dotra köpte sin första Gran Danois, lite mycket hund att ignorera 😉 Så jag läste bok efter bok … sedan testade jag mina nyförvärvade kunskaper på Grandisen – och alltihop funkade 🙂 Efter det var jag totalt hundfrälst – tidigare kände jag oerhörd respekt o viss rädsla. Jag har fortfarande respekt för hundar, men numera kollar jag mest på ägarens beteenden.
    Kom just på att jag skrivit en novell där en grävlingsunge spelar en stor roll för intrigen. Kanske ska ta att leta fram den?
    — Nyfiken på ‘Samfundet’!
    Ha en skön helg ❤

    Liked by 1 person

    • Jaså, där ser man, inte ens från det vilda får man alltså ta dem. Men hehe, de uppfödda kanske är mindre aggressiva då 😉
      Det tror jag med. Ja, en Grand Danois är ju otroligt stor, så då är det ju bra om man läser på, så inte hunden går ut med ägaren istället för tvärtom 😉 Skämt å sido, de flesta sådana jag sett verkar väldigt lugna 🙂
      Det tycker jag du ska göra 🙂
      Vad roligt!
      Ha en skön helg du med ❤

      Gilla

  8. Intressant inlägg. 🙂
    Jag har nog aldrig lockats att skaffa vilda djur som husdjur. Jag gillar djur, speciellt katter, hästar och hundar, men pga allergier har jag blivit tvungen att gilla dem lite på avstånd. Ett husdjur tar ju också mycket tid och kräver ett visst utrymme, något jag inte känner att jag har tillräckligt av i min lilla etta. 🙂

    Liked by 1 person

  9. Det blev en lugn helg med teateravslutning och lite teaterträning!! Helt ok!

    Liked by 1 person

Kommentera

