Bästsäljarkoder

Då och då dyker det upp nya handböcker kring hur du skriver en bästsäljare.
Jag måste säga att jag aldrig förstått mig på detta, dels för att man måste undra varför författarna/författaren till boken aldrig har skrivit en sådan själv och dels för att de flesta nog förstår att det inte finns någon hemlig ”kod” på hur man skriver en sådan.
Böcker som blivit bästsäljande har blivit det antingen för att författaren lagt enormt mycket tid på att vara ute och marknadsföra boken själv, eller för att det finns något i handlingen som tilltalat väldigt många. Det kan vara en karaktär, eller ett dramaturgiskt grepp.
Sett till karaktärer är jag ganska säker på att t ex Salander och Lecter är anledningen till att Män som hatar kvinnor och När lammen tystnar, blev sådana succéer. Båda karaktärerna är speciella och skapar nyfikenhet hos läsaren. Plocka bort karaktärerna ur handlingen, och böckerna hade förmodligen inte rönt samma framgångar.
Shutter Island däremot, har en intressant oväntad vändning, precis som Det sjätte sinnet, så där misstänker jag att det mer handlar om dramaturgin.
Trots denna analys (som f ö vem som helst kunnat göra) finns det inget som egentligen förklarar varför verken blev så framgångsrika. Inte ens författarna, eller manusförfattarna, hade en susning om det när de skrev ner historien.
För, om det hade funnits ett knep som försäkrade att just din bok skulle bli bästsäljande, hade givetvis alla författare skrivit sådana böcker, eller filmmanus. Det säger sig själv.
Alla förlag hade direkt valt ut ”bästsäljarmanusen” också och alla hade blivit nöjda och glada.
Jag tror att de flesta förstår att det inte fungerar så här och att böcker som påstår sig avslöja ”bästsäljarkoden” är skrivna endast för att upphovsmannen/upphovsmännen till boken ska tjäna pengar. Visst man kan läsa sådana böcker för att få inspiration, lära sig om dramaturgin m m, men samma information finns att tillgå i en rad andra handböcker om skrivandet.

Sedan vi startade förlaget, händer det då och då att det dimper ner ett manus med ett följebrev där författaren ”vet” att det här kommer att bli boken som toppar försäljningslistorna. I samtliga fall rör det sig om väldigt oerfarna författare och ingen av dessa manus har vi hittills gett ut. Hade vi sett en potential i manusen, hade vi absolut gått vidare med dem, men det räcker inte att ha en fantastisk historia, du måste förmedla den på ett fängslande sätt också. Då ökar du åtminstone chanserna att bli antagen. Däremot skulle vi aldrig i förväg anta att boken kommer att bli en bästsäljare eftersom chanserna för att det ska hända är så små, att de i det närmaste är obefintliga.
Det sämsta man som författare kan göra, är att försöka följa en rad ”bästsäljarregler” i hopp om att det ska resultera i att boken blir framgångsrik. Jag skulle åtminstone kunna tänka mig att det hämmar och dödar lusten att skriva och det kommer att märkas i texten. Att skriva en bok är svårt och jobbigt, om man dessutom tvingas förhålla sig till ett ”bästsäljarknep”, kan jag tänka mig att det nästan blir omöjligt att skriva den och samtidigt hålla engagemanget uppe.

Kort sagt, gå inte på sådant här. Lägg istället tid och energi på att studera hantverket. Då ökar chanserna att komma närmare en eventuell hit. Därmed inte sagt att den blir det. Många väldigt bra böcker blir inte det och vad det beror på, vet heller ingen.

Dezmin

Annonser

14 svar till “Bästsäljarkoder

  1. Håller fullständigt med. Har köpt en sån bok och den är värdelös!

    Liked by 1 person

  2. Bra sammanfattat. Man tycker detta är uppenbart av precis de anledningar du tar upp men ändå finns det de som vill hävda att det visst finns en slags hemlighet bakom ”hur” och ”vad” som blir en bästsäljare. Det lustigaste är ju när aspirerande författare skriver det i följebrevet och tror förlagen inte är kapabla att göra en egen bedömning om chanserna. För det är ju det det handlar om i slutänden. Inte heller förlagen har en lista på kriterier de bockar av från när de får in manus utan de måste göra en bedömning. Skulle förlagen veta säkert vad som skulle slå igenom skulle de ju bara ge ut bästsäljare och då skulle nålsögat krympa ännu några centimeter.🙂

    Liked by 1 person

    • Jamen exakt! Ja det blir ännu mer bisarrt när aspirerande författare tror sig ha knäckt koden, som om de tror att förlagen, eller mer erfarna författare inte riktigt vet vad de sysslar med.
      Precis, hade förlagen haft en sådan lista, hade de ju enkelt kunnat välja exakt rätt manus och författarna hade kunnat skriva manusen efter det ”receptet”, då hade alla blivit bästsäljande och alla förlag gjort fantastiska vinster.
      Jag tror att man måste vara väldigt naiv för att gå på sådant här. För det räcker ju med att tänka efter lite för att inse hur långsökt det är.

      Liked by 2 people

  3. Intressant! Om det vore så enkelt – hade vi ju alla skrivit en bästsäljare – redan från första boken 🙂

    Liked by 1 person

    • Just det. Ändå är det få som lyckas skriva s k ”snackisar” som knappt kräver någon marknadsföring utan snurrar på helt av sig själv.
      Hade någon kunnat sätta fingret på exakt vad dessa författare gjort, så hade den ”hemligheten” varit ute sedan länge 🙂

      Gilla

  4. Hej igen!
    Jag hade en patient en gång som började skriva sin självbiografi. Han skickade in ett kapitel till Bonniers och fick till svar att dom inte tyckte att det var så bra, men att dom nog kunde tänka sig att ge ut det ändå om han skrev en hel bok, eftersom han var en ganska känd brottsling.
    Kändis ska man va, då kan man skriva vad skit som helst och ändå få en bästseller.

    Liked by 1 person

    • Halloj du! 🙂
      Ja, det stämmer bra, om du är kändis är du ofta garanterad ett ja från ett förlag och inte sällan ordnar de spökskrivare åt dig också, så du slipper skriva allt själv, även om du är ökänd. Det beror ju på att förlaget redan i starten vet att boken kommer att sälja eftersom det finns ett allmänintresse i boken 🙂
      Den som vill skriva en bestseller kanske även kan överväga att begå ett brott som får stor publicitet, då blir denne garanterat både utgiven och hamnar på topplistorna 🙂

      Gilla

  5. Ja visst! Först blåser man folk på en massa pengar. Sen placerar man pengarna där inte lagen kommer åt dom. Sen när man åker fast skriver man en bestseller ,med spökskrivare om brottet. När man sen kommer ut om ett par år så är man miljonär 🙂

    Liked by 1 person

  6. Så klokt skrivet! Och lite tjusning är det också att man inte kan förutsäga en bestseller, din eller min nästa kan ju faktiskt bli nästa 😉

    Liked by 1 person

  7. Det finns inga genvägar, det är jag också övertygad om. Att lära sig hantera hantverket är bästa rådet. Gillar att du skriver det. Sedan kan en bara hoppas att en råkar sitta på en bästsäljare som helst då säljer sig själv utan att en måste vända ut och in på sig. 😉

    Liked by 1 person

    • Exakt, det finns inga genvägar, försöker man sig på det blir det ofta senvägar 😉
      Ja, hoppet kan man alltid ha, för det bästa vore ju om boken sålde sig helt av sig själv, så en sådan hade nog de flesta helst skrivit 🙂 Och vem vet, någon av oss gör kanske just det eftersom ingen vet vilken nästa stora hit blir.

      Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s