Tips till den som ska skicka in sitt manus

Det är lite lustigt det där med hur folk tänker när de skickar in manus.
Och nu menar jag inte bara nybörjare, för där är det kanske mer begripligt att inte riktigt förstå eller läsa ordentligt vad förlagen söker efter. Jag pratar även om mer erfarna författare.

Jag har förstått att det här med åsiktskorridoren/PK-korridoren är ett begrepp som inte alla känner till, men om man nu har hört ordet, har man förmodligen också satt sig in i vad det på ett ungefär innebär.
Det är alltså inget lite godtyckligt begrepp som man kan stoppa in precis vad som helst i.

Vi får ibland in manus från nybörjare som uttrycker sig ungefär så här: ”Jag har skrivit ett manus om det här och det tycker jag passar in i er nisch. Jag får väl se om ni också anser att mitt ämne hör hemma där.”
Framförallt när det rör sig om nybörjare försöker vi alltid förklara och bena ut vad åsiktskorridoren är, så de inte hör av sig igen med något som inte passar vår nisch och därmed slösar med både sin egen och vår tid.

Sedan händer det ibland att även mer erfarna författare som finns hos större förlag skickar in manus. Då kan det låta ungefär så här: ”Mitt nuvarande manus passar inte hos mitt förlag, men jag ser att ni förmodligen är mer rätt för det.” Detta utan att definiera hur manuset passar vår nisch, trots att det tydligt står på hemsidan att vi vill att den som skickar in manus förklarar det.
Frågar vi då vad exakt det finns i manuset som gör att de tror att det ska vara intressant för oss, brukar vi få ganska vresiga svar tillbaka. Dels en förklaring av innehållet (där det i samtliga fall visat sig att manuset inte är av intresse för oss) och dels något surt om att vill vi verkligen inte läsa manuset bara p g a det, då får det minsann vara.

Det här är poängen. Idag har alla samma chans att få sina manus antagna hos förlag under förutsättning att det är politiskt korrekt skrivet. Har man inte skrivit ett sådant manus och är en svensk författare (och alltså inte en utländsk författare som redan nått stora framgångar utomlands) kan man vara hyfsat säker på att bli refuserad, oavsett hur bra manuset är.
Därför finns vi. Vi saknar den friare typen av historier, sådana som idag lyser med sin frånvaro i stort i Sverige. För just Sverige håller väldigt hårt på att berättelsen ska passa inom åsiktskorridoren, även om det är skönlitteratur.
Det enda andra alternativ som finns för dessa författare är att ge ut boken på ett hybridförlag (där de själva får bekosta utgivningen) eller att gå via någon utgivningstjänst (med samma ekonomiska risktagande).

Jag kan tycka att det är lite märkligt att författare (speciellt de erfarna) har så svårt att acceptera det här. Alltså, att deras manus inte skulle kunna passa hos oss även om det ligger mil utanför vår nisch.
Vi kommer att fortsätta vara stenhårda på den punkten.
För oss spelar det ingen roll om det är en redan känd författare, eller någon som försöker debutera, vi är bara intresserade av manus inom vår nisch.
Personligen var det en av de största anledningar till att jag ville starta förlaget. För att ge de författare, som av olika anledningar inte kan eller vill skriva en politiskt korrekt historia, en chans.
Detta är också en av de mest drivande faktorerna till att fortsätta med förlaget.

Så, ett hett tips till alla författare (vare sig du har skrivit några böcker, eller precis har skrivit ditt första manus) läs noga vad som står på hemsidan.
Verkar förlaget inte vara rätt för ditt manus, är det heller ingen idé att argumentera för hur det borde vara det. Detta gäller oavsett hur stort eller litet förlaget är 😉
Uppenbarligen kan man inte poängtera detta nog många gånger.

Dezmin

14 svar till “Tips till den som ska skicka in sitt manus

  1. Vilken lustig inställning från mer erfarna författare. Sådana borde väl veta 🙂

    Gillad av 1 person

    • Det kan man tycka. Tror inte det handlar om att de inte vet bättre egentligen, utan om att de anser att de mindre förlagen ska jubla över att få ett manus från dem, alldeles oavsett om det passar förlagets utgivning eller inte 😉

      Gilla

  2. Ja det är lika märkligt varje gång. Dels att folk inte läser, och dels att de tror att det är en fråga om hur de framställer det i sitt mail eller har gott om förhandlingsutrymme om vi kommer att ge ut det eller inte. De flesta verkar tro att det är en tolkningsfråga, vilket jag inte upplever att det är i någon större utsträckning.

    Gillad av 1 person

    • Lol, visst är det 🙂
      Precis, det tror jag med och det är ju ingen tolkningsfråga, undantaget en del ämnen som eventuellt hamnar på gränsen, men några sådana har vi ju ännu inte stött på.

      Gillad av 1 person

  3. Jag antar att författarna kör samma race som när de söker jobb. Låtsas att du har rätt erfarenhet och utbildning, så få du nog jobbet.

    Gillad av 2 personer

  4. Hur svårt kan det vara? Skratta inte ihjäl er sedan om jag senare kommer skicka in ett PK-manus till er 🙃😁
    När jag tidigare skulle skicka manus till förlag så brukade jag ringa och fråga om de ville ta emot ett obeställt manus, det uppskattades. Det var ju för det mesta pappersmanus då!
    Följebrevet skrev jag som man skulle – en A4, utom till det förlaget där du o jag blev utgivna … då skrev jag fyra och en halv A4. Vet inte varför jag tappade behärskningen 😁😎

    Gillad av 1 person

    • Tror du har koll på vad som är PK och inte 🙂
      Ja det är ju ingen dum idé heller, att höra först.
      Haha, fyra A4-sidor, då måste du nästan ha gett dem det mesta av handlingen i manuset, samt det mesta om dig själv 🙂

      Gilla

  5. Det låter så arrogant, speciellt när någon med erfarenhet försöker få er och er inriktning att passa dennes manus. Att missuppfatta (inte läsa) vad för sorts manus förlag tar emot verkar oerhört vanligt. Och det är ju typ det enklaste med att skicka till förlag.😀

    Gillad av 1 person

    • Eller hur? Ungefär som om vi skulle rucka på vår utgivning bara för att någon mer etablerad författare vill ge ut sitt manus hos oss.
      Ja det är jättevanligt och jag förstår inte heller hur de kan missa. Vi har dessutom varit väldigt tydliga med vad vi söker för sorts manus på vår hemsida 🙂

      Gillad av 1 person

  6. Bra att ert förlag finns, angående (inte) PK. Och strongt av er att hålla fast vid det, även när större författare hör av sig. Heja er, helt enkelt. Ni, och förlaget behövs. Trevlig helg!

    Gillad av 1 person

  7. Ja, det här är med information är inte det lättaste. Man kan läsa saker och tolka på olika sätt. Sen tror jag att många tar chansen, det kan ju vara ett spännande manus och de kan ju bli antagna även om det inte stämmer med vad förlaget brukar ge ut.

    Gillad av 1 person

    • Vi har verkligen försökt att vara tydliga på hemsidan, men tror att folk som skickar fel manus till oss, i regel har gjort just det du skriver om, tolkat lite godtyckligt.
      Jag tror aldrig det är en god idé att skicka in ett manus som man vet inte stämmer med förlagets utgivning. Det finns oftast en anledning till varför förlag vill ha manus i en bestämd genre eller nisch.

      Gilla

Lämna en kommentar