Söndagstipset

Det kan ni läsa hos Fictionista.
Om man har kört fast, eller bara tycker att allt det man skriver blir dåligt, kan man med fördel skriva noveller. Ray Bradbury har en fin teori kring det:

Write one short story per week and take a year to do it. Because, it simply isn’t possible to write 52 bad short stories in a row.

Eller hur?
Nu ska jag läsa vidare i boken, för imorgon inleder jag en ny spurt med mitt eget manus.
Ha en fin söndag!

Dezmin

14 svar till “Söndagstipset

  1. Som om att skriva noveller vore ”ingenting”. Det kräver sitt, minsann! men visst kan man rent konkret skriva en novell per vecka. Eller kanske man ska säga ”rent teoretiskt”! 😉

    Gilla

  2. Så, tänker du följa rådet?

    Gilla

  3. Jag tror nästan att noveller är svårare att skriva än romaner. Iaf om man ser till respektive mängd text. Dessutom hjälper det en ju inte vidare med sin roman. Bättre att harva på med den för man kan heller inte skriva 52 kapitel som alla blir lika dåliga, no? 😉

    Gilla

    • Nej, det är förvisso sant, men jag tror att det är helheten som är poängen här. Har man skrivit ett gäng dåliga noveller, kan man ju snabbt rensa bort dem ur samlingen, har man ett gäng usla kapitel i en roman, är det kanske inte lika lätt att bara rensa bort dem. Kontentan med det ligger nog i att hitta en bra story, vilket inte alltid är alldeles enkelt.

      Gilla

  4. Det är ju det som kallas redigering, och omskrivning, hehe. behåll det som funkar. skriv om resten. Till slut är det bara bra kapitel kvar. 🙂

    Gilla

    • Det beror nog på. Jag hade inte lagt ner den tid det hade tagit att redigera ett överhängande dåligt antal kapitel i en roman. Då hade jag skrivit en helt ny. Redigering för mig är att slipa till något som jag ser håller. Men det är ju jag det 😉

      Gilla

  5. Vilket bra tips! Verkligen något att fundera över, även om man nu inte skulle hinna skriva en i veckan. Lycka till med ditt eget manus!

    Gilla

Lämna en kommentar