Skaparen och produkten

För en tid sedan pratade jag med en bekant om hur det mesta runt omkring oss har gått från en sak till något helt annat. I fallet vi pratade om handlade det om stressen som många lever med idag för att hinna med allt, men jag började fundera och mycket annat har också förändrats. Förvisso förändras ju allt hela tiden, men kanske inte till det bättre alla gånger.
När jag läste Saras inlägg igår, reflekterade jag över hur den här förändringen gör att det väsentliga i något tycks gå förlorat. Hon skriver bl a:

För er som inte känner mig eller läser här regelbundet kan jag berätta att jag är operasångerska under utbildning. Jag tillhör alltså den där gruppen personer som man skämtsamt brukar säga “it ain’t over ’til the fat lady sings” om. Jag är väldigt glad för mitt yrkesval, men flera gånger de senaste två dagarna har jag fått anledning att tänka tvärtom. För operasångare tillhör de mest elitistiska människorna jag har mött på väldigt,  väldigt länge. Det är så utseendefixerat och om tonerna inte sitter på plats tar det ungefär två sekunder för alla att döma ut sångaren i fråga. Det handlar alltså inte bara om konsten, utan det har mer och mer blivit en utseendefråga. Om man inte är lång och smal och vacker som en drottning ska man göra allt i sin makt för att bli det. För om du inte är ovan nämnda saker lurar du publiken på konfekten. Du är ett paket som ska säljas in till publik världen över. Och försök inte vara speciell. Du ska inte sticka ut.

Visst låter det ganska sorgligt?
Den här utseendefixeringen går nog dessvärre igen i mycket som har med musik- och underhållningsbranschen att göra.
Inte ens författare går fria från förändringarna, även om det inte handlar om utseendet (än) utan andra saker. Nu har allt gått från att sälja böcker till att sälja in sitt ”varumärke”. Det handlar om att synas i så många sammanhang som möjligt så att man kan bygga vidare på sitt varumärke. Men att synas tar tid och tid tar det också att skriva böcker.
För ett tiotal år sedan var det till största delen recensenterna som fick boken att synas, nu ska även den som skrivit den se till att ”nöta golv” som det så vackert heter genom att delta i boksigneringar, föreläsningar mm. Även här har det alltså kommit in en form av ”hets” som blir till ett stressmoment. För hur hinner man både skriva och vara ute i den omfattning som krävs för att möta potentiella läsare?
Om jag då återanknyter till vad som går förlorat under dessa förändringar, blir det ju uppenbart att det inte längre handlar om att ge publiken en fin upplevelse röstmässigt (vilket det ju borde fokuseras på) när det gäller t ex opera. Det handlar inte heller om att ge läsaren en bra läsupplevelse (inte i första hand i alla fall) när någon skrivit en bok.  Fokus har helt plötsligt flyttats från själva produkten till skaparen eller framföraren av den. Och om själva konsten i något får stå tillbaka för att all fokus ligger på skaparen, börjar i alla fall jag fundera över om konsten ens kommer att vara av betydande vikt framöver? Hur ser det ut om ytterligare tio år t ex?
Kanske ligger svaret i Kerstin Ekmans ”Grand final i skojarbranschen”, där den som skriver får para ihop sig med någon som gillar att stå inför stora grupper av människor och prata om sig själv? Jag tycker i alla fall att det ska bli intressant att se var vi hamnar med den här utvecklingen. För hur man än vänder och vrider på det, styrs ju mycket av hur efterfrågan ser ut. Och kanske behöver man inte ens kunna skriva om säg tjugo år, det räcker att man åstadkommit något som ser ut som en bok och är förtjust i att stå inför publik, för dem som produkten ska tilltala är ändå inte särskilt intresserade av produkten, men gillar att gå på event där skaparen pratar om sig själv.

Dezmin

18 svar till “Skaparen och produkten

  1. Jag känner ofta förtvivlan och en ilsken frustration över just det du beskriver. Den där utseendefixeringen och kraven på att synas i medier som en perfekt docka med supertalanger. Blir kräkfärdig av det!

    Gilla

  2. Det är bara att gå in på en butik eller en bank så är det foton på personalen som slitsamt försöker se ut som modeller utan att lyckas.
    Ta även melodifestivalen. MELODI-festivalen alltså, där melodierna ska tävla men där den som har störst fan-club vinner på utseendet. Vi är på väg mot en skrämmande utveckling där unga människor ser mer till utseendet och den fixering som råder än till människans innehåll. Det tar många år att lära sig att det är innehållet som räknas i det långa loppet!

    Gilla

    • Precis! Och Mello var ett bra exempel för nu är det inte låtarna som räknas längre (de blir ju bara av sämre och sämre kvalité) nu är det frågan om en show där det gäller att visa upp sig istället. Dagens unga har det nog ännu värre än vad vi hade när vi var i den åldern.

      Gilla

  3. Ja, det är förfärligt sorgligt och det känns som att det hela tiden bara blir värre och värre. Var vi är om 10-20 år undrar jag också, för det lär väl antagligen inte backa utan tvärtom.

    Gilla

    • Ja, verkligen sorgligt och det ser ju dessvärre ut som om det inte kommer att vända heller. Ibland önskar man nästan att det gick att se in i framtiden, men kanske är det lika bra att vi inte vet.

      Gilla

  4. Tänker osökt på Karin Alvtegen som skriver sina böcker, syns ett kort tag i media efter boksläpp – that´s it! Strongt tänker jag!

    I december som var, så drösade FB över av författar’annonser’ om signeringstillfällen kors och tvärs över landet. Ibland på två ställen om dagen. Det kräver sin människa, helst en ung och snygg sådan – precis som det påtalades här.
    Jag var på e t t signeringsjippo och det var jätteroligt, men jobbigt också förstås. Inte så lätt när man är förtidspensionerad pga stelopererad rygg mm – att släpa på en massa böcker i en Dramaten tvärs över stan, först en bussresa, sedan pendeltåg efter det byta till tunnelbana och till sist tåg som gick flera mil norr om stan. Sedan skulle man hem också!
    För mig som debuterade när jag var 62 (blir 64 i mars) var det inte en lätt sak att plötsligt bli fotograferad typ ‘överallt’. Jag har aldrig tyckt om att bli fotad någon gång tidigare i livet heller, så inte blev den saken lättare då.
    Nu känner jag inte samma press som jag tror att många yngre författare gör idag – för jag har inte samma utgångsläge.
    Det vore allt bra synd om utvecklingen spårar ut ännu mera i framtiden –
    en bok hoppas jag alltid ska vara, just en bok.

    Det vore allt bra synd om utveckligen blir sådan

    Gilla

    • Du har så rätt och jag tror att det kan bero på att exempelvis Alvtegen slog igenom innan den här hysterin om att författaren är ett varumärke, drog igång på allvar.
      Jag håller med i allt du säger och jag hoppas verkligen att det inte kommer att se ut så här framöver. För då handlar det inte längre om välskriven eller uselt skriven litteratur, utan om hur mycket författaren orkar synas överallt. Och om allt börjar hänga på det, vad blir det då kvar av hantverket som sådant? Jag tycker att det är ganska skrämmande, men jag hoppas att det ska vända. Ännu finns ju de där solskenshistorierna som Jonas Jonasson och Ajvide Lindqvist t ex, vars böcker hittade till läsarna direkt och där författarens medverkan inte spelade någon roll alls. Dessvärre blir nog just sådana historier allt mer sällsynta i takt med att fokus läggs på vilka som syns i hemmareportage i tidningarna och sin medverkan i teveprogram etc. För som du är inne på redan, en bok ska vara just en bok. Det är innehållet i den som ska räknas.

      Gilla

  5. Det blev något fel i slutet på mitt förra inlägg – tryckfelsnisse 🙂 🙂

    Gilla

    • Jag förstod ändå 🙂 Och ps. jag är inte heller någon som gillar att fotograferas eller synas överallt. Om det hade varit min främsta ambition är verkligen inte skrivandet något som jag hade siktat på. Då finns det andra yrken där sådant är a och o 🙂

      Gilla

  6. Jag håller med dig och visst är det sorgligt! Samtidigt är ju den bistra sanningen att boken tyvärr (oftast) inte säljer särskilt bra om två stycken står längst inne i en bokhylla med ryggarna utåt, jämfört om man signerar två timmar och pratar med folket…Jag har absolut inte skrivit min bok (snart böcker) för att den inte ska hitta sina läsare. Jag vill att så många barn som möjligt ska läsa den! Men hur hittar den sina läsare (i detta fall oftast genom föräldrarna) när man är på ett litet förlag som inte precis marknadsför en? Eller när den inte ens finns att köpa i alla bokhandlar…Eller när boken knappt recenseras och det inte beror på att den är dålig utan på att recensenterna inte vet om att den finns!

    Gilla

    • Precis och det är det som är min poäng. För tio år sedan var det inte så här, visst fanns signeringar men det är inte riktigt just den biten jag menar, utan mer hysterin om att det inte längre handlar om produkten, utan om att den som står bakom den ska synas. För idag krävs det (precis som du är inne på) att man deltar i alla möjliga evenemang för att läsarna ska hitta boken. Det tragiska är att det börjar handla allt mer om det och allt mindre om innehållet i produkten (i det här fallet boken).
      Jag säger alltså inte att det är fel väg, bara att det är trist att det har blivit så här. Inom ett flertal områden som det verkar. Och då måste jag också stanna upp och ifrågasätta hur det ser ut om tio eller tjugo år om det är på detta fokus kommer att ligga? Vi får kanske återkomma till ämnet om tio år och göra en utvärdering? 🙂

      Gillad av 1 person

  7. Man är ju onekligen tvungen att fundera på det där med att vara produkt. Men tänker också att man delvis gör vad man klarar av. Eller jag åtminstone säger nej till sånt som inte roar mig. Sen har vi betydligt färre signeringsjippon för svenskspråkiga i Finland så det behöver jag inte bry mig om så värst.

    Gilla

    • Ja, jag börjar också tro att det här är något som har blivit en grej just i Sverige. För jag upplever inte att det är en sådan hysteri i andra länder. Inte på det här sättet i alla fall.

      Gilla

  8. Undrar om det egentligen finns nån branch där inte utseendet på personen tycks vara viktigare än det som görs. Att man gör sig bra i tv-soffan.
    Är budbäraren verkligen viktigare än budskapet?!
    Och all tid det tar med all marknadsföring man själv ska göra. Vem sjutton trasslar ihop en bok på 2 månader för att sen kunna ägna årets resterande 10 för att synas!

    Gilla

    • Men det undrar verkligen jag också??? Men tydligen är det viktigare idag att budbäraren syns än budskapet.
      Jamen precis, för det blir ju det som det handlar om till slut. 80% (eller mer) att synas och endast 20% (eller mindre) går åt till själva tillverkningen, vilket med stor sannolikhet gör att produkten får stryka på foten om allt ska hinnas med under året.

      Gilla

Lämna en kommentar