Ofrivilligt uppdaterande

Ja, alltså inte när det gäller bloggen, utan när det gäller Windows.
Jag har varit en stor motståndare till Windows tio och har därför avböjt att uppdatera när jag fick aviseringar om att göra det. Dessa aviseringar har kommit med jämna mellanrum under en lång tid nu. I början var det långt mellan påminnelserna, men under senaste veckorna har de kommit mer frekvent. Jag har hela tiden valt att klicka bort dem.
I lördags kväll (för allt datakrångel sker såklart på helgen när inget är öppet) blev datorn helt knäpp. Jag tog mig förvisso in på den, men så fort jag klickade på någon ikon stod den bara och tuggade. Först var jag helt säker på att jag trots virusskyddet fått in något virus, men eftersom jag inte ens kom åt virusprogrammet, tvingades jag börja klura på hur jag skulle lyckas komma åt programmet.
Jag tog fram min gamla dator och började surfa runt efter info om min nya. Det visade sig då att det finns en One key recovery-funktion. Efter många svordomar och mycket strul lyckades jag under söndagen komma åt funktionen. Jag fick då frågan om jag ville göra en systemåterställning? Vad hade jag för val? Men när jag gick vidare och det visade sig att jag inte hade utrymme för back up av allt material, vågade jag inte köra på det. Dock fick jag äntligen alternativet att reboota när jag avböjde systemåterställningen, vilket jag gjorde och vips funkade dator lika smidigt som innan detta började.
Det första jag gjorde var att köra en virusscanning, men inga virus.
När jag och maken uteslutit allt annat som kunde ha orsakat detta, fanns det bara en möjlighet kvar och det var att jag vägrat uppdatera Windows. Så då var frågan: Skulle jag chansa och köra vidare på version åtta, men riskera att detta inträffade igen, eller ta det säkra före det osäkra och uppdatera? Jag valde det senare alternativet. Inte för att jag ville det, utan för att jag upplevde det som det enda alternativet.
Datorn funkar hur bra som helst igen nu, men jag sitter med en version som jag av olika anledningar inte ville ha.
Ibland undrar jag om det inte var enklare med skrivmaskiner? Där bestod det enda avbrotten i när man måste köpa nytt färgband till dem. (Heter det så förresten? Färgband.)
I alla fall hoppas jag nu att jag ska slippa fler missöden. För den här helgen har inte varit rolig som ni säkert kan förstå.

Dezmin

38 svar till “Ofrivilligt uppdaterande

  1. Fy för att tvingas uppdatera till en version man inte ens vill ha bara för att datorskrället ska fungera. Det gör en lite mörkrädd med, hur de är fjärrstyrda och nån kan få dem att krascha i förtid fast det inte är nåt fel på själva datorn. Riktigt fult av MS tycker jag. Men så har de fått en hel del skit för det med. Det verkar dock inte hindra dem från att fortsätta. 😦

    Gillad av 1 person

    • Men eller hur? Riktigt fult av dem! Jag har tänkt samma sak! Undrar vad de har för fler ”ess” i rockärmen och vad de är kapabla till, som man är lyckligt ovetandes om? 😦
      Ja, det var riktigt fult. Precis, vet att de fått mycket skit för det här, så vi får hoppas att de skärper till sig.

      Gillad av 1 person

      • Ja eller hur!? Man börjar verkligen undra vad de är kapabla till. Det verkar så konstigt att behandla kunderna så. Man vill väl att de ska vara nöjda? Det trodde jag iaf…

        Gillad av 1 person

        • Ja, man börjar verkligen bli misstänksam.
          Precis, nöjda kunder strävar väl de flesta efter. Fortsätter det så här lär kunderna bli allt annat än nöjda 😦

          Gillad av 1 person

          • Ja,på det här viset sviker de ju sina kunder på ett ganska allvarligt sätt och jag undrar om det inte har fått fler än jag att skippa PC helt och gå över till andra alternativ? Isf har de nog förlorat en del tidigare trogna kunder med. Verkar ju superkorkat. Bara för att de vill att alla ska gå över till den nya versionen. Why? med de tidigare versionerna gjorde de ju inte så… Finns det något bakomliggande motiv till varför de vill att alla ska ha just den?

            Gillad av 1 person

  2. PS tror det mkt riktigt heter färgband. Vi kanske får gå över till skrivmaskiner igen hehe. 😉

    Gillad av 1 person

  3. Vilket elände en sommarhelg, tur att du är teknisk i alla fall 🙂
    Jo, det hette färgband, den hade två rullar. Sedan kom de fina maskinerna med kula, bland annat IMB:s röda som var liksom Royce Rollsen, och då var färgbanden inkapslade i en kassett. Och så fanns ett band som möjliggjorde suddning!
    När man ville byta plats på två stycken fick man klippa och klistra 🙂 Tror jag behåller min nya dator (det blev en Mac pro till slut, tangentbordet är toppen och man slipper Windows 10) i alla fall så länge den fungerar 🙂

    Gillad av 1 person

    • Ja, suddbandet minns jag också 🙂
      Jag testade mac för några år sedan, men vi drog inte alls jämt så jag bytte tillbaka till pc. Hoppas verkligen att Windows skärper sig, för annars får jag kanske försöka få ta på en skrivmaskin igen 😉

      Gillad av 1 person

  4. WIndows tio har fått mycket skit men du gör rätt som inte byter till Mac. Det finns många nackdelar med Mac med. I t ex Macbook Air går det inte att stoppa in mer minne, man måste lämna in datorn om man ska byta batteri och hårddisken går på bara 4 200 rpm.
    Hoppas du slipper mer krångel nu!

    Gilla

    • Ah, det var ingen munter info. Jag skulle ändå inte byta till Mac även om det fanns noll nackdelar med dem eftersom jag helt enkelt inte drar jämt med det märket.
      Det hoppas jag med! 🙂

      Gilla

    • det är sant att det inte går att stoppa in mer minne i efterhand, det är något man måste välja när man köper den. (vilket jag gjorde) Är väldigt nöjd med min såhär ett år senare iaf 🙂

      Gilla

  5. Urk! Det är aldrig kul att tvingas in i nya spår man inte vill. Men med system så är det tyvärr så att de är så komplicerade idag att de inte kan bygga kompatibla program till hur gamla versioner som helst. Jag som jobbar med system dagligen har insett att jag aldrig kan få något hundraprocentigt bra vad jag än väljer. Ibland får man ge det lite tid också så vänjer man sig förhoppninsvis. Skönt ändå att det inte var ett virus som kvaddat allt 🙂

    Gillad av 1 person

    • Verkligen inte 😦
      Min dator är inte särskilt gammal och jag köper nya ganska frekvent, så den delen håller jag uppdaterad i alla fall 🙂
      Nej, hundraprocentigt säkert kan inget system bli, så man får väl vara glad när det funkar som det ska.
      Det var verkligen skönt! 🙂

      Gillad av 1 person

  6. Det är pest, bara h a t a r när man får sin dator ‘kapad’ av Windows 10 – som min blev 😦
    Det är en sak om man blir tillfrågad så som det varit till att börja med och man avböjer – fine. Men när de sen inte frågar utan bara ‘våldför’ sig och t a r datorn ifrån en. Fick mig att tänka på gamla KGB och Hitler. Jävligt förbannad! De kunde ju förbereda en i alla fall – säga att nu spelar det ingen roll vad du tycker/väljer – om en vecka, 5 timmar o 10 sekunder ‘tar’ vi din dator ifrån dig.
    Jag gillar inte 10:an, hade 7:an tidigare och var hur nöjd som helst.
    När jag tex ska redigera bilder blir det inte bra med 10:an …
    Du har min fullständiga empati ❤

    Gilla

    • Jag tänkte faktiskt på dig Ebba, skulle just till att fråga dig hur det gick sedan… Jag tyckte också om sjuan, och alla andra versioner jag hade före den.

      Gilla

      • Ja, Katarina – det är som att skaffa ny dator … inget jag känner igen precis. Men, med ny dator är jag villig att ‘ta in’ allt nytt – nu ville jag verkligen inte. Och framförallt sättet att Windows gjorde det på är förkastligt – borde kunna polisanmälas eller nå´t 😦

        Gillad av 1 person

        • Tycker faktiskt jag med. Om man köper en produkt ska man väl inte kunna tvingas på någonting helt annat efter en tid som man inte vill ha? Eller att produkten helt enkelt muterar.

          Gilla

    • Nej, det här var verkligen ingen hit! 😦 Gillar inte heller att man inte får välja själv. Nu har jag inga problem med tian så sett, det är mer av andra orsaker jag inte vill ha den. Men vi får se hur det här går och hur det utvecklar sig.
      Kan inte ha varit kul att få datorn kapad heller, det slapp ju jag. Dock blev jag ju tvingad att uppdatera ändå till slut 😦

      Gilla

  7. Å suck. Jag har nån uppdatering som hållit på och tjatat också. Har ju dock inte windows. Men uppdateringar man inte vill ha borde liksom ge upp.

    Gilla

  8. Samma här 10:an är värdelös. Jag har också haft en strulig datasommar i o med att min dator blev överkörd första semesterdagen. Idag ska både nya och gamla datorn virusuppdateras och jag får hjälp med det så det känns tryggt. Allt jag skrev blev sparat i wordpad istf vanliga Word, och ”räkna ord-knappen” försvann. Men nu har han hjälpt mig så allt är fixat, peppar peppar…

    Gilla

    • Datastrul är inte kul och det kommer ju alltid olägligt också 😦 Man blir bara stressad när det börjar krångla och man behöver använda datorn till viktigare saker än att jävlas med den, suck!
      Skönt att allt blev sparat i alla fall.

      Gilla

  9. Windows 10 har ju nåt övervakningssystem också,och det är säkert därför dom är så noga med uppdateringar. Jag skulle rekommendera alla som inte behöver en speldator att skaffa en Linuxdator. Jag är inne på min tredje med Linux,den har UBUNTU. Jag är jättenöjd. Allt är gratis och det behövs inga virusprogram.Problemet är att förr då kunde du ta en gammal Windowsdator och ominstallera den med Linux. Men nu går inte det längre och det är inte så vanligt med en ny dator utan utan operativsystem installerat. Men jag hittade en firma i Göteborg som sålde datorer med Linux färdigt på.

    Gilla

    • Det är exakt det där med övervakningssystemet jag också hört. Ja, antagligen är det därför de är så noga att man ska installera det 😦
      Tack för tipset! Ska absolut överväga en sådan om det ska fortsätta krångla med sådant här. Det finns inget värre, speciellt som det alltid verkar köra igång när man har som mest saker man behöver datorn till.

      Gilla

  10. Jag gjorde precis som du, klickade bort ”erbjudandet” om Win10 ända tills min man (datateknikern) sade att det nog är dags att uppdatera då min dator blivit trög och långsam. Men herreje vilken tid det tog! Även om min man jobbar med datorer på heltid så tog det honom 3 dagar (!) att få till installeringen då han först gjorde backup, sedan behövde uppdatera en massa jox innan han kunde installera Win10. Min dator är ju inte SÅ gammal (3 år?) så det borde ju gått lite smidigare? Nåja. Jag är inte helt ok med tian ännu, men det kanske ger med sig.

    Mac och jag är verkligen inga såta vänner även om de har sina fördelar och är snyggare än PC.

    Gillad av 1 person

    • Oj, så krångligt var det inte för mig som tur var. Själva uppdateringen tog lite drygt en timme och alla filer låg kvar där de fanns innan uppdateringen. Beror kanske på vilken tidigare version av Windows man hade? Tur att det löste sig för dig även om det var krångligt.
      Nej, någon Mac blir det inte här igen heller 🙂

      Gilla

Lämna en kommentar