Om läsande och skrivande

Igår läste jag ut Izas sjätte novell I femte månaden och vrålkåt. Den var också bra, men jag tänker att när jag läst ut alla sju, ska jag välja ut mina två favoriter. För även om samtliga är välskrivna och underhållandet, hittar man ju alltid ett par som man fastnar lite extra för. Och i den här novellserien finns det något för alla, tror jag 🙂
Men fram tills dess fortsätter jag läsa Odödlig av S J Bolton. Recension på den kommer när jag läst klart.

Och på tal om spänning och romantik, jag gillar att blanda just dessa genrer. Limboserien har ju betoning på båda (det hade Karmamailen också), så jag tror att jag omedvetet dras till romance suspense i olika former. Att blanda två genrer som har grymt många läsare, måste ju vara rätt liksom 😉
I tvåan i Limboserien har jag dessutom tagit en gammal klyscha i romancegenren och gjort den till en del av finalen.
Vilka är era favoritgenrer?

Dezmin

 

6 svar till “Om läsande och skrivande

  1. Wow, det låter spännande!!! Vill läsa nuuuuuuuuuuu!
    Hm, mina favoriter? Jag vet inte riktigt, längre. Det har länge varit Romantic suspence (och chick lit) bl.a, men eftersom jag läst alla böcker av mina favoritförfattare blir det inte så mkt där längre… Och de samtida, Harlekin-versionerna, nej, det är nog inte min kaffekopp. Det är just därför jag önskar att det skulle skrivas mer i den genren som inte har den där Harlekin-känslan. 🙂 Men jag gillar att läsa om kärlek och relationer, alla slags relationer. Tycker att det ofta bara gör en bok bättre om en oväntad kärlek uppstår mellan karaktärer, även när det inte är en utpräglad ”kärleksroman”. Jag tror jag är vid ett vägskäl lite så till vida att jag har vidgat mina läsvyer ganska mycket de senaste åren och nu vet jag inte om jag har en all time favorite längre. Och de bästa böckerna jag läst i år vet jag inte ens vilken (om någon) genre de skulle falla under.
    Sorry för långt svar.

    Gilla

    • Vad skoj! Ser fram emot att höra vad du tyckte sen 🙂
      Jag håller helt med dig, Harlequin är inte min grej heller. Det får inte bli för ”töntigt” liksom och de fåtalet gånger jag läste någon Harlequinbok i unga år, vill jag minnas att skämskudden åkte fram med jämna mellanrum.
      Jag gillar också att läsa om relationer, gärna oväntade, som ju du är inne på.
      Och precis, det finns ju andra böcker som är bra också och som inte går att genrebestämma och det måste inte vara en utpräglad kärleksroman, men när det finns med någon form av relation, brukar jag gilla det extra mycket.
      Ingen fara. Gillar långa svar 🙂

      Gilla

  2. Jag gillar romance och i stort sett alla subgenrer till romance 🙂 Men jag har upptäckt att jag gärna läser väldigt många böcker inom en genre, sedan tröttnar jag, byter till en annan genre och läser ända tills jag tröttnar igen, så egentligen gillar jag många olika 🙂
    Angående Harlequin vill jag säga att alla böcker därifrån inte är likadana, det gäller att hitta ”sin” författare som skriver på ett sätt man gillar. Jag har stött på en del riktiga bottennapp, men också en del godbitar nu på senare år.

    Gilla

    • Jo, så är det nog också, att man kan ”förläsa” sig på en genre om man bara läser den. Ännu större anledning att blanda då kanske? 🙂
      Aha, det var så länge sedan jag läste Harlequin nu att jag inte har en aning om hur kvalitén på dem är idag. Får vända mig till dig för tips då 🙂

      Gilla

  3. Min uppenbara favoritgenre har alltid varit och kommer nog alltid att vara fantasy, eller fantastik av något slag – dock inte sience fiction. Jag har en väldigt stor och stark kärlek till allt som innehåller något udda, annorlunda eller övernaturligt, något som är mer än det jag redan känner till. Sedan måste jag hålla med er om att det verkligen är relationer som är det intressanta – oavsett genre. Fantasy blir ingenting utan välskrivna, engagerande relationer, och jag har ju faktiskt läst åtminstone ett par deckare som jag faktiskt uppskattat på grund av att jag gillade relationerna, trots att jag verkligen inte är så förtjust i deckare. Så det är nog ändå det viktigaste 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar