Titel

I brist på annat sitter jag och läser igenom råmanuset till trean i serien. Jag har inte ens en titel på den just nu så filen heter rätt och slätt XX.
Oftast kommer namnet på boken till mig redan innan jag börjat skriva manuset, ibland kan det ta några kapitel innan jag vet. Men detta har aldrig hänt mig tidigare. En av orsakerna kan vara att jag bytte grundintrig i det här manuset, då den första inte föll mig i smaken. Så i det första utkastet hette manuset ”Den som sover”. Den syftade på de första orden i ordspråket ”Den som sover syndar inte”.
Men det funkar alltså inte längre eftersom mordgåtan nu handlar om något helt annat.
Så, medan jag läser igenom funderar jag alltså på en ny titel och jag blir förvånad över hur svårt det är att så här i efterhand komma på den.
Men det löser sig nog. Hoppas jag 🙂
Har detta hänt er också och hur löser ni det i så fall?

Dezmin

10 svar till “Titel

  1. Vad roligt med titelfunderingar! Jag kommer oftast på titeln antingen efter att det är skrivet (då vet jag vad som passar) eller under själva processen. Endast ett par gånger har jag haft titeln klar redan innan jag ens skrivit ett ord, men de manusen blev det aldrig något av… 🙂 Men oavsett vilket gäller det kanske att hitta kärnan, något som sammanfattar essensen av det man vill få fram, i några få ord. Samtidigt ska det ju väcka intresse, ingen lätt match med andra ord. 😛 Men det fixar du. Du är så klurig. 🙂

    Gilla

  2. Den finns där! Den behöver bara grävas fram. Lite som Kings fossiler… 🙂

    Gilla

  3. Titlar är nog inte min starka sida, men jag brukar ha en klar redan innan jag börjar. Ibland vill jag byta, men det är galet svårt att komma på en då!

    Gilla

  4. Jag har jättesvårt med titlar, det är inte alls min grej. Jag brukar ha arbetsnamn bara som inte funkar sedan. Titlarna till det jag skrivit till Året Runt, till exempel, har min arbetskamrat hittat på. Hon är en fena på det faktiskt 🙂 Manuset har min man döpt…ja du hör ju….

    Gilla

    • Ja, det är perfekt om man har någon till hands som är bra på titlar när man inte vet själv. Jag får hoppas att jag kommer på den bara manuset får mogna lite, kanske 🙂

      Gilla

  5. För mig har titeln växt fram under arbetets gång då historien har utvecklat sig. Är nu inne på tredje titeln på samma manus… Och den här tror jag att jag vill behålla, den passar på så många olika sätt 🙂

    Gilla

    • Jamen ibland behöver en titel få lite tid på sig. Det kanske är just det min behöver också. Det är därför det tar lite längre tid än vanligt. Hurra för titlar som passar på flera sätt! 🙂

      Gilla

Lämna en kommentar