Femton minuter för Ann-sofi Munter

Håkan Lindgrens senaste novell börjar med ett bankrån. Men när rånaren flyr banken med sitt byte, stöter han på Ann-sofi och därefter blir ingenting som han tänkt sig.
Jag antar att den här novellen inte utspelar sig i nutid. Detta eftersom bankerna idag knappt hanterar kontanter  längre och ett bankrån torde därmed ge ytterst minimal utdelning.
Undantaget att Lindgren ibland trasslar in sig i lite väl långa meningar, gillar jag det skruvade upplägget. Det här är också första gången som jag läser en novell där författaren byter pov i handlingen.
Det är en smådråplig historia och kanske är det Ann-Sofi som jag blir mest nyfiken på. Redan ifrån början anar man att hon är en något udda karaktär.
Jag hade önskat mig lite mer gestaltning på sina ställen, men sammanfattningsvis är det en novell som väcker nyfikenhet och som ger mig en stunds trevlig avkoppling.
Om man vill läsa den finns den bl a att köpa här.

Dezmin

3 svar till “Femton minuter för Ann-sofi Munter

  1. Låter som nåt jag vill läsa.

    Gilla

Lämna en kommentar